vineri, 25 noiembrie 2011

Bragadiru









Un nume de referinta este cel al lui Bragadiru. Provenit din patura saraca a societatii, acesta s-a imbogatit din afaceri cu alcool. Azi observam, sau trecem fara sa observam, ruinele fabricii de bere. Este prima fabrica romaneasca de bere. Aici intalnim si Colosseumul (arh Anton Shuckerl - austria), o cladire ridicata pentru distractia muncitorilor din fabrica si a familiei acestora. Sa remarcam ca atunci cand a inceput criza de la inceputul secolului XX, Bragadiru a inchis fabrica si servea muncitorilor o masa calda in fiecare zi. El era constient ca trebuia sa fie alaturi de cei ce il ajutasera sa se imbogateasca.
Bd Regina Maria este intr-un fel opera sa. El a donat terenul pe care s-a taiat calea dintre Piata Unirii si Vama Antrepozite. O cale mai scurta decat sinuasa Cale a Rahovei. Bd trece pe langa dealul Mitropoliei. Incepe de acolo unde a fost casa parinteasca a familiei Brancoveanu.
Pe dealul unde s-a ridicat Mitropolia a fost ucis tatal Domnitorului in timpul rascoalei seimenilor. Seimenii erau mercenarii acelor vremuri. Pe locul casei, Brancoveanu a ridicat un palat, in care se pare ca locuia. Palatul a devenit proprietatea Domnitorului Bibescu (prin casatoria cu fica lui Brancoveanu) si aici s-a semnat declaratia guvernului revolutionar de la 1848. A disparut dupa ce a trecut in proprietatea Primariei, in locul sau ridicandu-se, in 1872, Piata Bibescu.
Mai sus, la intersectia cu str 11 iunie, Biserica Sf Nicolae din "tigania mitropoliei". (Biserica "Sf Nicolae Vladica", asa cum arata astazi, a fost construita intre anii 1902-1904, in urma daramarii vechii Biserici "Sf Nicolae din Prund (1899)", care era prapadita de vreme si mancata de igrasie. La solicitarea Epitropiei, primarul B St Delavrancea incuvinteaza desfiintarea Bisericii din Prund si alimentarea din fondurile necesare acesteia, pentru zidirea Bisericii "Sf Nicolae Vladica". Biserica este construita in stil neobizantin dupa planurile arh Leboeuf - ne spune Preotul paroh)
Apoi, Piata Regina Maria, fabrica da bere si Vama, vama ridicatra dupa planurile lui Magni, italianul care a fost la sfarsitul secolului XIX arhitect sef al capitalei.
Suntem la Chirigiu, locul unde a existat un "dulap", un carusel - desi se spune ca e un obicei turcesc, gasim ceva asemanator la Muzeul Satului ("Hora", adusa din judetul Vaslui in 1966) - si Biserica Barbatescu vechi.

4 comentarii:

https://incertitudini2008.blogspot.com spunea...

Vorbiți atât de limpede și de frumos despre oraș, fără să vreți să-i provocați pe mai puțin cunoscătorii lui, că ați putea concepe un manual pentru școală „București„!
Ziceam că pe mine mă intimidează. Acum , îl simt mai „uman„, mai accesibil!

Mihai spunea...

Multumesc pentru aprecieri, dar nu cred ca sunt in masura sa concep un manual. Stiu ca multi neaveniti scriu manuale despre lucruri pe care nu le cunosc, dar ar fi absurd ca eu sa ingros randurile acestora.

https://incertitudini2008.blogspot.com spunea...

Sunteți mult prea modest.

Mihai spunea...

Nu, realist.